TUTORIAL 1
Baca Artikel 1– Effective Teaching (Santrock, 2006).
Aktiviti untuk tutorial:
Pelajar membuat rumusan artikel 1 dalam peta konsep dan mengaitkannya dengan
pemerhatian bilik darjah yang dijalankan semasa Pengalaman Berasaskan Sekolah
(PBS).
TUTORIAL 2
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana
bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/
berasaskan pengalaman sendiri.
- -
Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik
darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
- -
Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan
bilik darjah.
TUTORIAL 3
1.
Baca artikel 2; Managing the Classroom
(Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan pembelajaran. Buat rumusan
artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio
Bincang
tentang ciri-ciri guru yang efektif.
Pilih seorang guru yang anda sayangi dan senaraikan sebab-sebab guru itu
disayangi. Kaitkan dengan topic ciri-ciri guru yang efektif
Peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilik darjah
yang kondusif
TUTORIAL 4
SOALAN 1
susunan reka bentuk kerusi dan meja di dalam bilik darjah
Empat gaya susunan
1- susunan tradisional
- Susunan ini sesuai jika guru menggunakan kaedah kuliah. Susunan ini lebih berpusatkan guru dan komunikasi serta interaksi dalam kalangan murid terhad
2- susunan dewan kuliah
- Susunan ini sesuai untuk semua murid. Susunan ini memberikan peluang untuk semua murid menumpukan sepenuh perhatian kepada guru. Ini adalah kerana susunan meja yang menyerong ke arah papan putih dapat memberikan peluang kepada murid memberikan sepenuh tumpuan di dalam kelas.
3- susunan secara kumpulan kecil
- Susunan berkumpulan digunakan dalam pelaksanaan KBSR yang menekankan strategi pembelajaran berkumpulan. Susunan ini memudahkan pengajaran berpusatkan murid
4- susunan secara seminar
-Susunan ini sesuai jika guru hendak mengadakan perbincangan kelas iaitu murid boleh bersemuka dengan guru dan rakan-rakan.
susunan yang dipilih
soalan 2
Baca dan bincangkan mengenai konsep dan pelaksanaan dari petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah
No comments:
Post a Comment